27.06.2013

Hyldeblomstsaft



I år måtte jeg alene ud og plukke hyld, da Jens sad med eksamenslæsning. Det var nu også hyggeligt, og jeg mødte såmænd en anden gut derude, som også plukkede hyld. Så fik vi en sludder om opskrifter og diverse tricks.

Det føles godt at plukke noget fra naturen og herefter gå hjem og lave saft af det. Vi fik i år 12,5  liter færdigfiltreret hyldeblomstsaft ud af det. Så er det nok til at kunne dele lidt ud, og ligeledes også lidt til fryseren, så man i novembermåned kan tage lidt hyld op og mindes sommeren :)

Hvis du vælger at fryse noget af saften har jeg et lille simpelt tip, som jeg har fået af min svigermor. Hæld 1 liter saft i en 4-literspose og put så posen med saft ned i en tom mælkekarton. Når saften er frosset, kan du tage den ud af kartonen, og så har den en praktisk kubeform, så saften let kan stables i fryseren. Kartonen kan herefter bruges til næste liter saft, og så fremdeles. Flere mælkekartoner effektiviserer naturligvis frysningen ;)

Opskriften får du her:
90          store hyldeblomst skærme
9            citroner
180 g.    citronsyre
5 kg.      sukker
9 liter     kogende vand
              Atamon (konserverer, følg pakkens anvisning)

Jeg plejer at lægge alle skærmene direkte i en stor opbevaringskasse. Herefter lægges citroner, citronsyre og sukker ovenpå. Jeg koger vandet i elkedel og gryder og hælder det udover blomster mv. i spanden, således at alle smådyr der måtte være i blomsterne dør. Når vandet er hældt over og det igen er under 100 grader, blandes Atamon i (det mister sin kraft ved det kommer over 100 grader).
Lad det trække i 3 dage, mens du jænvligt rører rundt i det.
Si herefter saften igennem et viskestykke.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar